- Projekty
- Václav Uhlík
- Zobrazeno 1150 ×
Projekt „Záložka do knihy spojuje školy“
Haló, haló všem se na vědomost dává, že se naše škola zapojila do česko – slovenského projektu Záložka do knihy spojuje školy.
Do projektu se zapojili žáci s paními učitelkami 1. - 4. ročníku, přidala se i paní učitelka z 2. stupně se „šesťáky“. A v čem projekt spočíval? Vyrobit záložku do knihy, kterou si žáci vymění s partnerskou školou (jež nám byla přidělena) na Slovensku. Naší partnerskou školou se stala Mateřská a Základní škola v Pezinoku. Tématem na výrobu záložek pro letošní, již 14. ročník, byl Inspirující svět pohádek, básní a příběhů.
Každý ročník se úkolu zhostil po svém. Zde je malá ochutnávka……..
1. třídy: Na výrobu našich záložek jsme se nechali inspirovat básničkami, které děti znaly z MŠ nebo verši, které jsme se stihli naučit během začátku školního roku. Dětem jsme pak v hodinách předčítaly veselá, vtipná říkadla od známých českých prozaiků. Tyto texty jsme následně využili i při výrobě záložek. Jednu z nich „Pět minut v Africe“ od Jiřího Žáčka jsme si poslechli na nahrávce. Zkoušeli jsme i vymýšlet rýmy. Velkou motivací bylo pro děti i to, že jim za odměnu pošlou jiné záložky děti ze Slovenska.
2. třída: Inspirací nám byly české lidové pohádky, o kterých jsme se učili v první třídě. Četba, vypravování a dramatizace, také sledování vybraných pohádek z ČTedu.Dalším zdrojem byly oblíbené pohádky, které znaly děti z dřívější doby, ze svých domovů nebo MŠ.
3. třídy: V hodinách prvouky jsme se učili o ČR a jejích sousedních státech. Povídali jsme si o Slovenské republice, zpívali jsme slovenskou hymnu, kreslili slovenskou vlajku. V hodinách čtení jsme si pak četli slovenské lidové pohádky, srovnávali je s těmi českými a hledali podobnosti. Na Youtube jsme zhlédli krátké pohádky ve slovenském jazyce. Jsme rádi, že si záložky vyměníme právě s našimi nejbližšími sousedy.
4. třída: My jsme si prohlíželi dětské pohledy a povídali jsme si o tom, jak by se dala záložka vyrobit - stříhat obrázky, domalovat část obrázku, spojit několik obrázků z pohledů na jednu záložku.
6. třídy: U nás to byl debatní kroužek nad knihami, donesli si, co mají rádi, knížku představili. Měli jsme dílnu čtení a knížky, co donesli, si navzájem půjčovali. Některé jsme hledali online. Pak jsme navázali otázkou proč zrovna tuhle a jestli je knížka někdy k něčemu inspirovala, vedla, pomohla. Pak až jsem jim představila tvorbu záložek, tak aby do nich vložili příběh, který je motivoval/inspiroval a mohl motivovat/inspirovat i někoho jiného. Záložky následně představovali třídě a ještě na ně navážeme v dalších hodinách - budeme si je žánrově a tematicky třídit aj. Začali jsme pojmovou mapu, kam psali své pocity/dojmy z knih. Záložky chtěli vyrobit žáci i sami pro sebe.
Všem žákům a paním učitelkám děkuji za jejich účast na projektu.
Mgr. Naďa Šnajdrová